Naše metodiky ponúkajú nástroje, aktivity a odporúčania ako pracovať s témami multikultúrnej výchovy, pamäťového vzdelávania, alebo s témami ako diskriminácia a predsudky. No zároveň pomáhame rozvíjať spoločnosť, ktorá bude príjmať rôznorodosť od najmladších detí v škôlke až po posledné ročníky stredných škôl.
Metodika Farebná škôlka
Editor: Andrej Návojský
Autor: Zuzana Bošeľová, Mária Chudíková, Andrej Návojský
Vydavateľstvo: Nadácia Milana Šimečku, 2014
Multikultúrna výchova pre škôlky. „Po tejto príručke by mali siahnuť nielen učiteľky materských škôl, ale všetci dospelí, ktorí pracujú s deťmi v predškolskom veku alebo v mladšom školskom veku a chcú ich naučiť vnímať a akceptovať inakosť. Alebo dokonca vidieť v rozmanitosti obohatenie, spestrenie života. Farebná škôlka nenásilnou formou, prostredníctvom hier, učí deti vnímať rozdiely, rozmýšľať o nich a v bezpečnej atmosfére rovesníckej skupiny pod vedením učiteľky zažívať emócie, ktoré v nás niečo, čo je odlišné, vyvoláva.“ Simona Šimková, detská psychologička a odborná recenzentka príručky.
Metodika Farebná škola
Editor: Andrej Návojský
Autor: Natália Kvasničková, Katarína Ďurovková, Ela Klementová, Tomáš Janeček, Andrej Návojský, Lukáš Zajac
Vydavateľstvo: Nadácia Milana Šimečku, 2015
Multikultúrna výchova pre prvý stupeň ZŠ. Príručka ponúka 8 aktivít, ktoré hravým spôsobom reflektujú témy identity, stereotypov a rozmanitosti okolo nás. Farebná škola je určená učiteľom a učiteľkám prvého stupňa základných škôl, ako aj všetkým, ktorí sa venujú deťom vo veku 6 – 10 rokov. Aktivity využívajú zážitkové formy a metódy, ktoré poskytujú priestor nielen na rozvíjanie postojov v oblasti multikultúrnej výchovy, ale aj takých zručností ako je schopnosť spolupráce v skupinách či komunikačné zručnosti.
Metodika Farebná škola 2
Editor: Andrej Návojský
Autor: Janka Lukšová, Ela Klementová, Zuzana Vasková, Andrej Návojský, Lukáš Zajac
Vydavateľstvo: Nadácia Milana Šimečku, 2016
Multikultúrna výchova pre druhý stupeň ZŠ. Aktivity v tejto príručke sú hravé, dynamické, nevšedné, ale aj vážne. Jemným spôsobom vedú žiakov a žiačky k vnímaniu vlastnej individuality a k rešpektovaniu individuality iných. Ukazujú nám, čo máme spoločné, ale aj to, že niekedy môže byť niečo úplne inak, ako sa nám zdá. Dotýkajú sa citlivých tém, akými sú napríklad strata domova, odlišné vierovyznanie alebo prežívanie emócií.
Holokaust (ne)bol – Ako učiť o holokauste dnes?
Editor: Andrej Návojský, Viktor Pončák
Autori: Ján Andris, Jana Andrisová, Ivan Belička, Tomáš Filip, Andrej Gerba, Miloš Kázik, Miroslava Košťálová, Jana Lukšová, Katka Petrisková, Viktor Pončák, Jana Šuleková, Zuzana Vasková
Vydavateľstvo: Nadácia Milana Šimečku, 2019
Táto metodika pre ZŠ a SŠ ponúka vyučovacie aktivity, ktoré nie sú len historickým exkurzom do obdobia nacistického Nemecka, druhej svetovej vojny a Slovenského štátu. Aktivity prinášajú aktualizačné momenty, pracujú s prepojeniami na témy extrémizmu a diskriminácie rôznych skupín či osôb v súčanosti. Ide o súbor aktivít, ktoré vytvorili samotné učiteľky a učitelia z praxe.
Videli sme holokaust

Autori: I. Antalová, I. Kamenec, P. Kozmon, P. Salner, E. Salnerová, M. Vrzgulová
Vydavateľstvo: Nadácia Milana Šimečku, 2002
Kniha Videli sme holokaust je dokladom o tom, ako sa prenáša kultúrna pamäť medzi generáciami. Zachytáva úryvky rozhovorov s ľuďmi, ktorí prežili holokaust. Zo stopäťdesiatich takýchto rozhovorov vybrali autori tie časti, ktoré na nich najsilnejšie zapôsobili. Výber doplnili vlastnými spomienkami na to, ako túto prácu vnímali a ako sa pri nej sami menili. Práve vďaka prelínaniu priamych a sprostredkovaných zážitkov je kniha Videli sme holokaust vynikajúcim dokumentom žitej histórie.
Vzdelávanie detí cudzincov na Slovensku – Potreby a riešenia
Editor: Tina Gažovičová
Autor: Peter Dráľ, Elena Gallová Kriglerová, Tina Gažovičová, Jana Kadlečíková
Vydavateľstvo: Centrum pre výskum etnicity a kultúry, Nadácia Milana Šimečku, 2011
Vďaka medzinárodnej migrácii začína základné školy na Slovensku navštevovať čoraz viac detí cudzincov a čoraz viac pedagógov sa vo svojej praxi stretáva s deťmi, ktorých vzdelávanie si vyžaduje špecifické postupy z dôvodu ich migrantského pôvodu. Nadácia Milana Šimečku a Centrum pre výskum etnicity a kultúry sa preto rozhodli venovať sa tejto problematike, ktorej dôležitosť narastá. Za týmto účelom v roku 2009 realizovali výskumno-vzdelávací projekt Integrácia detí štátnych príslušníkov tretích krajín do slovenského vzdelávacieho systému. Cieľom projektu bolo zmapovať rôzne aspekty vzdelávania detí cudzincov. Zamerali sme sa pri tom na základné školy, ktoré zohrávajú dôležitú úlohu v procese integrácie detí cudzincov.
Vzdelávanie detí cudzincov na Slovensku – Príklady dobrej praxe
Editor: Peter Dráľ
Autor: Peter Dráľ, Tina Gažovičová, Jana Kadlečíková, Helena Tužinská
Vydavateľstvo: Centrum pre výskum etnicity a kultúry, Nadácia Milana Šimečku, 2011
Cieľom príručky, podobne ako vzdelávacieho programu na základe ktorého vznikla, je zvýšiť povedomie a rozvinúť zručnosti učiteľov, aby mohli cieľavedome a efektívne prispievať k začleneniu detí cudzincov do výučby, školskej a triednej komunity. Vychádzame pritom z presvedčenia, že tento cieľ možno postupne dosiahnuť, iba ak je začleňovanie (integrácia) viacstranná. Inými slovami, plnohodnotné vzdelávanie tejto špecifickej skupiny žiakov si vyžaduje nielen ochotu a snahu na strane samotných detí, ale aj na strane ich rodičov, učiteľov, spolužiakov a vedenia školy.